02.06.2009

Tips for en lettstelt hage…

~Tenk funksjon og vedlikehold; så blomstereng fremfor gressplen, det betyr færre turer med gressklipper…
~Eller plante et bredt belte med stauder og busker langs kanten. Liten hage?  Legg stein- eller tredekke. Plant busker og stauder i bed langs kanten mot naboer/vei.
~Unngå ryggplager ved å lage smalere opphøyde blomsterbed, slik at du når alle plantene fra utsiden. Bygg opp med mur eller kantstein, da trenger man ikke bøye seg så langt.
~Ikke så gress helt inntil buskene. Plant buskene i åpen jord, dekk til med fiberduk eller avispapir så tett rundt stammen som mulig. Dekk til med kompostert bark. Dette hindrer ugress og holder på fuktigheten. Plant gjerne markdekkende stauder mellom buskene. Rose- og staudebed bør ikke ha åpen jord, plant f.eks. en underskog av  persille og lavendel. Motvirker lusangrep og ugress. Fiberduk kan brukes under stein/grusdekke også for å hindre ugress.
~Kantstein mellom plen og blomsterbed  holder gresset unna plantene. Det samme gjelder singelganger, kantsteinen holder singelen på plass. En fiberduk kan brukes til å hindre gresset i å gro seg inn i bedet. Det trengs en grop med 20-30 cm bredde: legg i fiberduk, deretter singel.
~Sist, men ikke minst: ikke fortvil om hagen ser litt overgrodd ut: det er sjarmerende og helt “shabby chic”!
Kilde: Vi i Villa
*
Vi har endelig klart å få ut hagemøblene ;o) Nå lurer jeg på om jeg skal male dem. Lurer på dette hvert år…men synes de er sjarmerende slik de er nå også: Tremøbler som står ute i vær og vind får som kjent en grålig patina. Nydelig synes jeg! Så de forblir nok umalte i år også…
Nå trenger jeg en ny voksduk, som passer til den grønne parasollen vår…og de kremhvite putene. Da blir det bra i sommer.
(Litt sent ute kanskje, men faktum er at selv om været har vært bra har vi hatt en sur vind her i tillegg. Har derfor ikke stresset med det enda. Og sommeren ligger foran oss, den kan gjerne nytes til langt uti august).


So long…og god natt fra meg!

5 kommentarer:

  1. kjempegreit med noen hagetips :O) særlig til en jente som mangler grønne fingre :)

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar inne hos meg!! Det var fint å komme tilbake igjen. Nå er det jo så mye fint å se her at jeg skjønner jo ikke hvordan jeg skal rekke over....

    Ha en fin kveld!
    Hilsen Liv

    SvarSlett
  3. Hei og takk for smarte tips og hyggelige ord! Lykke til med utemøbeltanker og sofakjøp! God helg, klem fra Marianne:-)

    SvarSlett
  4. Så kjekt med hagetips, det er alltid nyttig for denne jenta, som har alt annet enn grønne fingre!; )

    Du, serviset mitt kjøpte jeg faktisk på Pytt & Panne for 5 år siden.. Så det er ikke noe ordentlig servise, men jeg er alikevel veldig glad i det!: ) Tror det har gått ut av produksjon, men skal ikke si noe med sikkerhet..

    Håper du får en kjempefin helg!!: )

    Klem fra Frk T

    SvarSlett
  5. Hei på deg! Så koselig med melding fra deg. :) Vi bygger rett ved Konglungveien. Et lite stykke fra vår styrtrike fabian av en nabo! Vi er ikke helt av samme kaliber.... Haha. Hvem er vel det? :) Det er bare å ringe på hvis du er i nærheten.......... Kjempekoselig det!

    SvarSlett

Setter stor pris på en kommentar fra deg!

Landlig Eleganse & Rustikk Romantikk