31.08.2010

Vakre linjer

En viss likhet…

…må man vel si at det er mellom den såkalte franske landstilen, svensk gustaviansk stil og norsk “bondestil”! Hvis man kan kalle det det. Møbeltradisjon er vel heller ordet…Teknikkene de brukte er heller ikke så forskjellige!

Møblene på collagen overfor (tusen takk, Ann/Glassveranda, for tipset om de vakre nettsidene med gamle franske og svenske møbler! Jeg ble henrykt som du kanskje forstår!?) kunne like gjerne vært norske som franske og svenske. I grunnen ikke så rart siden alle har røtter i rokokko-stilen?!* Bare se på linjene og bruken av akantus i ornamentikken, et mye brukt motiv under rokokko-perioden.
*Norsk møbel(stil)tradisjon har røtter i barokken (samt andre stiler) også; de to stilene er ikke så forskjellige; rokokkoen etterfulgte barokken som stilperiode og er “lettere” i uttrykket enn førnevnte. En viktig detalj er midlertid usymmetrien i ornamentikken – en reaksjon på tidligere tiders strenge symmetri.

Se bare på disse (vel og merke) nyproduserte bondemøblene og sammenlign med de franske:
Jeg har ikke funnet bilder av ekte gamle møbler, enda – men kommer jeg over noen skal jeg bytte ut disse…

Den største forskjellen ligger vel egentlig i fargebruken – bruken av jordfarger på de norske og lyse farger på de franske (og gustavianske møblene). Personlig synes jeg fargebruken her i Norge er veldig dyster: sort, brunt, rustrødt osv., men tror dette til en viss grad skyldes nyproduksjonen av de gamle møblene? Jeg innbiller meg at de var glad i farger før også…blått for eksempel! Har jo sett gamle møbler i lystigere farger…

French%20table

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på en kommentar fra deg!

Landlig Eleganse & Rustikk Romantikk